Harry Potter og Dødstalismanene del 1 – Anmeldelse

Det nærmer seg slutten for Harry Potter filmene, etter så mange år med go’ gutten. Det er litt trist, men heldigvis(?) er det ikke helt slutt enda. Den siste filmen er som kjent delt opp i 2 deler, hvor den andre delen kommer nærmere sommeren. Klarer vi å vente?

VG ga filmen en 4’er, og jeg er enig i mye av det som står i den. Men etter at filmen nesten har fått slakt fra Dagbladet og Aftenposten reagerte jeg litt. Selvfølgelig skal de få lov til å si det de mener, men fortsatt viser de lite kunnskap til filmen. For å nevne noe syns de filmen er alt for lik boka, og de lurer på hvorfor de ikke er på Galtvort. Om man leser mellom linjene står det største spørsmålet deres på hvorfor Humlesnurr ikke er med i filmen. Jeg sier ikke mer.

Jeg skal ikke spoile noe viktig fra filmen, men jeg går igjennom det grunnleggende: Harry Potter, Hermine og Ronny kan ikke gå tilbake til Galtvort fordi det er for mye onde krefter der. Istedet skal de lete etter malacruxene som må ødelegges for å drepe Voldemort. På denne jakten reiser vi blant annet gjennom mørke skoger, gaten hvor Harry Potter vokste opp og Magidepartementet. Vi møter også nye karakterer, samtidig som gamle kjente kommer tilbake. Gjennom alt dette er det mye drama mellom karakterene, men også nok av magi-action.

For de som ikke har lest boken, er filmen er veldig lik. Selvom de tjener minst dobbelt så mye penger av å lage 2 deler, er jo hovedmeningen bak dette for å få med seg alt som står i boka. I og med at filmen er helt lik den første delen av boka, virker filmen selvfølgelig som en oppbygning mot slutten. Man kan nesten sammenlikne slutten med slutten i Halvblodsprinsen hvor det er trist og man samtidig vet at slutten nærmer seg. Ikke misforstå dere som ikke likte Halvblodsprinsen! Resten av filmen er mye bedre gjennomført og relevant til boka, og de som har lest boka som jeg var med sier at dette er den beste Harry Potter filmen som er laget.

Del 1 av Dødstalismenene syns jeg er den Harry Potter filmen med mest innhold til å drive historien framover. Det negative kan være at filmen kan oppleves som litt treg om man ser etter heftige action-scener. Slutten er ikke slik som de andre Harry Potter-filmene hvor det skjer en epic fight mellom Potter og Voldemort, men mer en cliffhanger. Jeg syns derimot slutten kunne hatt mer klimaks i og med at den er ganske kort og ikke særlig spennende på den måten at man ikke klarer å vente på neste film.

Jeg ser på filmen som den første delen av en hel film, så mye drama og oppbygging er godtatt. Jeg har ikke lest bøkene, men jeg er sikker på at del 2 kommer til å bli STORT!